|
Bumperstickers Amerikaanse verkiezingen erg populair |
|
|
|
In de Verenigde Staten zijn politieke bumperstickers erg populair tijdens presidentsverkiezingen. In dit blog besteden we kort aandacht aan de geschiedenis van de bumpersticker en gaan we in op de populariteit van politieke bumperstickers in de VS. Ook hebben we een aantal links op een rij gezet voor als je meer wil weten over het onderwerp of leuke voorbeelden wil zien.
|
De eerste bumperstickers waren eigenlijk geen echte stickers. Zo werden er in de jaren 1930 en 1940 metalen of kartonnen borden gebruikt die op de bumper werden vastgemaakt. Ook werden er stukken papier gebruikt achter de ramen. Deze bleven echter niet goed zitten, omdat ze met water werden vastgemaakt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vonden er allerlei ontwikkelingen plaats die er toe geleid hebben dat de eerste echter sticker op de markt kwam.
De eerste echte bumpersticker
Volgens verschillende bronnen is de eerste bumpersticker in 1934 geproduceerd door Forest P. Gill, een zeefdrukprinter uit Kansas City. Het doel van de stickers waren reclame maken voor toeristische attracties. De stickers werden door medewerkers van de attracties op de bumpers geplakt. Consumenten waren vaak trots op de stickers, want daardoor konden ze laten zien dat ze ergens geweest waren. In 1952 werden bumperstickers voor het eerst gebruikt tijdens de campagnes voor de presidentsverkiezingen.
Politieke bumperstickers populair
Jack Bowen schreef een boek over de populariteit van bumperstickers: If You Can Read This: The Philosophy of Bumper Stickers. Volgens hem zijn ze zo populair, omdat mensen op die manier hun mening kunnen geven, zonder dat ze daadwerkelijk hoeven te spreken. Ook vermijd je volgens hem met bumperstickers discussies die je tijdens een gewoon gesprek misschien wel zou krijgen als je bepaalde gewaagde uitspraken zou doen.
Social media nemen plaats in
Hoewel politieke bumperstickers in de VS nog steeds populairder zijn dan in andere landen, zie je ze dit jaar wel minder dan bij voorgaande verkiezingen. Volgens Mark Gilman, bestuurder van Gill-Line komt dat doordat advertenties op social media en digitale kanalen de plek van stickers, buttons en pins innemen. Toch verdient het bedrijf, dat ooit is opgericht door de bedenker van de bumpersticker, er nog steeds goed aan. Normaal produceren ze tussen de 20 à 25 miljoen bumperstickers per jaar. In het jaar dat er presidentsverkiezingen zijn maken ze er zo?€?n 40 miljoen.
Andere redenen waarom populariteit daalt
Volgens Jon Gabriel zijn er nog een aantal redenen waarom politieke bumperstickers minder populair zijn geworden. In het artikel The death of the bumper sticker legt hij uit waarom. Volgens hem komt het doordat bumperstickers smakeloos zijn. Mensen zouden die niet op hun mooie auto willen plakken. Een andere reden is volgens hem dat mensen bang zijn voor represailles door aanhangers van het andere kamp. Als laatste noemt hij dat de overgebleven kandidaten dit jaar minder geliefd zijn dan voorgaande jaren.
Meer informatie over bumperstickers
Op internet is veel informatie te vinden over bumperstickers en de Amerikaanse verkiezingen (8 november a.s.).
Een bumpersticker bestellen
Bumperstickers kun je dus gebruiken om te laten zien welke presidentskandidaat je steunt. Andere toepassingen zijn: reclame maken, laten zien welke religie je aanhangt, welke vereniging of maatschappelijke organisatie je steunt, wat je favoriete sportclub is of gewoon een grappige tekst. Wil je zelf een bumpersticker maken? De meeste bumperstickers zijn 300 bij 80 millimeter. Al hangt het formaat natuurlijk ook af van het soort auto dat je hebt. Dus meet dit voor de zekerheid na. Voor een bumpersticker kun je gewone vinylstickers gebruiken. Een bumpersticker bestellen? Ga naar de pagina Rechthoekige stickers en plaats je bestelling.
©Foto: https://www.beepi.com
|
|
|
|
|
|