|
Ga je stickers ontwerpen? Houd rekening met je kleuren |
|
|
|
Uit onderzoek blijkt dat kleur veel invloed heeft. Mensen vormen onbewust binnen 90 seconden een beeld ergens van. Tussen 62 en 90 procent van dat beeld wordt beïnvloed door kleur. Vandaar dat het belangrijk is om stil te staan bij welke kleuren je gaat gebruiken als je een ontwerp gaat maken voor je stickers. |
Als je voor promotiedoeleinden stickers laat maken, is het belangrijk om te werken met kleur. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kleurenadvertenties beter worden gelezen dan zwart-witadvertenties. Ook is gebleken dat mensen langer hun aandacht kunnen houden bij een kleurenafbeelding dan een zwart-witafbeelding en dat je met kleur bepaalde dingen kunt benadrukken. Daarnaast kan kleur een positief effect hebben op de leesbaarheid en begrijpbaarheid van een tekst. Meer informatie over de leesbaarheid van een tekst vind je in ons blog Is de tekst op je sticker leesbaar?
Kleuren roepen gevoelens op
Behalve dat kleuren in zijn algemeen invloed hebben, maakt het ook uit welke kleur je kiest. Hoewel er natuurlijk verschillen zijn tussen mensen, kun je toch stellen dat bepaalde kleuren geassocieerd worden met bepaalde kenmerken dan wel bepaalde gevoelens oproepen. Daarom behandelen we hieronder elke kleur kort. Hoewel wit en zwart volgens de officieel definitie geen kleuren zijn, worden ze toch vermeld omdat ze in een grafisch ontwerp een functie kunnen hebben.
Rood
Rood staat voor kracht, macht, actie, energie, opwinding, warmte, passie, verlangen en liefde. Maar ook voor agressie, gevaar en woede. De kleur rood kan daadwerkelijk je hartslag en bloeddruk verhogen. Rood wordt daarom veel gebruikt om urgentie aan te geven. Dit kan zijn om mensen ergens voor te waarschuwen, maar het zorgt er ook voor dat mensen bij een uitverkoopactie meer kopen.
Oranje
Oranje trekt van alle kleuren de meeste aandacht. Vandaar dat deze kleur vaak wordt gebruikt om een call-to-action aan te geven op bijvoorbeeld een website. Oranje staat voor comfort, veiligheid, warmte, plezier, jeugd, betaalbaarheid en feest. In negatieve zin staat de kleur voor frivoliteit, onvolwassenheid, ontbering en frustratie.
Geel
Geel is de kleur van de zon en roept vertrouwen, optimisme, vrolijkheid, geluk en energie op. Ook staat het voor nieuwsgierigheid, speelsheid en amusement. Aan de andere kant staat geel ook voor kinderlijk, gevaar, angst en jaloezie. Geel wordt geassocieerd met goedkoop. Dit kan positief, maar ook negatief zijn. Dit hangt af van de situatie.
Groen
Groen staat voor duurzaamheid en natuur. Vandaar dat deze kleur veel gebruikt wordt voor milieuvriendelijke initiatieven. Andere associaties zijn geborgenheid, harmonie, groei, veiligheid, gezondheid, balans, ontspannen en verzorgend. Aan de andere kant roept groen ook gevoelens op zoals saai, gebrek aan vooruitgang en slapheid. Groen wordt daarnaast geassocieerd met geld.
Blauw
Blauw is een neutrale kleur, die gevoelens oproept zoals betrouwbaarheid, intelligentie, vertrouwen, veiligheid en rust. Ook staat het voor professionaliteit, zakelijkheid en succes. Vandaar dat deze kleur veel gebruikt wordt door de overheid en bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Blauw is echter een koele kleur, waardoor deze als koud en kil wordt ervaren. De kleur staat ook voor gebrek aan emotie, afstandelijkheid en onvriendelijk.
Paars
Paars wordt meestal geassocieerd met ambitie, kracht, luxe, extravagantie, spiritualiteit, wijsheid, kwaliteit, originaliteit, rijkdom en royalty. Aan de andere kant wordt de kleur ook in verband gebracht met zweverigheid, introversie, decadentie, onderdrukking en minderwaardigheid.
Roze
Roze wordt tegenwoordig met vrouwelijkheid geassocieerd. Vroeger werd roze echter voor jongetjes gebruikt en blauw voor meisjes. De kleur staat ook voor warmte, liefde, seksualiteit, zachtheid, zoetheid, onschuld en jeugdigheid. De kleur roept soms gevoelens van lichamelijke zwakte op.
Wit
Wit staat voor perfectie, puurheid, zuiver, schoon, hygiëne, duidelijkheid, goedheid, eenvoud, onschuld en positiviteit. De gevoelens die wit oproept, kunnen ook als steriel, koud, onvriendelijk en elitair worden ervaren.
Grijs
Grijs is een neutrale kleur. Hoewel de kleur geassocieerd wordt met praktisch, intelligent en solide, roept grijs met name negatieve gevoelens op, zoals gebrek aan vertrouwen, depressie, onverschilligheid en gereserveerdheid. Toch kan grijs een functie hebben in je ontwerp, omdat het - afhankelijk van de toon - andere kleuren kan versterken.
Zwart
Zwart roept vaak negatieve associaties op zoals onderdrukking, kou, dreiging, ernst, duisterheid en zwaarte. Toch kan de kleur ook staan voor elegantie, kracht en uitmuntendheid. Zwart wordt eveneens in verband gebracht met mysterieus. Of dit positief of negatief is, hangt van de context af.
Bruin
Bruin wordt net als zwart als ernstig en zwaar gezien. Toch vinden veel mensen het een prettigere kleur als zwart, omdat het warmer en zachter is. Bruin wordt ook geassocieerd met aarde, natuur, primitief, eenvoud, ondersteunend en betrouwbaarheid.
Verschillende betekenissen van kleuren
Zoals je ziet, kunnen kleuren een positieve en een negatieve betekenis hebben. Dat maakt de keuze voor een kleur of meerdere kleuren niet makkelijker. Daarnaast zijn er nog culturele verschillen. Oranje heeft in Nederland een speciale betekenis vanwege het koningshuis en het Nederlands elftal. Wit, een kleur die in veel landen (waaronder Nederland) met name een positief gevoel oproept, wordt in andere landen weer geassocieerd met de dood. Verdiep je dan ook in de cultuur van je doelgroep.
Wil je meer weten?
Volgende week gaan we in een blog verder in op hoe je kleuren kunt kiezen. Wil je deze blog niet missen? Volg ons dan op Facebook, X of LinkedIn. Zo word je altijd op de hoogte gehouden wanneer het blog online staat. Op de website www.colorcom.com vind je informatie over allerlei onderzoeken omtrent kleuren. Wil je stickers bestellen? Vul het bestelformulier in. Wil je meer weten over hoe je kleuren moet opmaken in je drukbestand? Lees dan het blog Wat je moet weten over kleuren.
©Foto: Pixabay.com
|
|
|
|
|
|
|