|
Het gebruik van kleuren in je stickerontwerp |
|
|
|
Kleuren zijn erg belangrijk als je een ontwerp gaat maken voor je stickers. Vorige week hebben we in een blog aandacht besteed aan welke gevoelens dan wel associaties kleuren kunnen oproepen. In dit blog gaan we verder in op hoe je de juiste kleuren kunt kiezen. |
Het is wel duidelijk dat je bij het maken van een keuze niet af moet gaan op wat jouw favoriete kleur is. Maar hoe kun je dan wel een keuze maken? Het is handig om rekening te houden met welke associaties en gevoelens kleuren op kunnen roepen. In het blog van vorige week hebben we alle kleuren op een rij gezet. In dat blog heb je kunnen lezen dat geel geassocieerd wordt met goedkoop. Voor een winkelketen als Jumbo, die de goedkoopste pretendeert te zijn, is geel een goede keuze. Wil je echter luxe en kwaliteit uitstralen? Dan kun je beter paars nemen, omdat die kleur onder andere voor rijkdom, luxe en kwaliteit staat.
Wat wil je uitstralen?
McDonald's had altijd een logo met rood en geel. Een goede keuze, aangezien rood de eetlust stimuleert. Toch is het bedrijf overgestapt naar groen en geel. De belangrijkste reden voor deze verandering is dat het bedrijf een milieuvriendelijker en gezonder imago wilde krijgen. Groen past daar beter bij, omdat die kleur geassocieerd wordt met duurzaamheid, natuur en gezondheid. Vandaar dat Coca Cola voor de variant Coca Cola Life (dat gezonder zou zijn, omdat het minder suiker bevat) voor een groene verpakking koos. Toch sloeg dit niet overal aan en werd de productie in een aantal landen stopgezet. Welke kleuren je neemt, hangt af van wat je wilt uitstralen. Heb je een nieuw product waarvoor je etiketten wilt maken? Dan is het zinvol om te kijken of je kiest voor een etiket dat vergelijkbaar is aan die van je andere producten of dat je juist voor een afwijkend etiket gaat.
Verschil mannen en vrouwen
Als je kleuren gaat kiezen, is het ook belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Blauw is een kleur die bij beide geslachten in de smaak valt. Bij mannen staat groen op de tweede plek en bij vrouwen paars. Daarnaast hebben de meeste mannen een voorkeur voor donkere en sterke kleuren en de meeste vrouwen voor zachte kleuren en pasteltinten. Toch wil dat niet zeggen dat je altijd voor die kleuren moet kiezen. Binnen de gothic-cultuur is zwart populair, dus die kleur moet je zeker gebruiken als dat je doelgroep is. Is je doelgroep jonge ouders? Dan zijn wit, lichtblauw en lichtroze meer op zijn plaats. Al kan geel of groen ook, als je genderneutrale kleuren wilt.
Aandachtspunten bij het kiezen van kleuren
Gebruik niet te veel kleuren. Dit kan rommelig overkomen. Houd ook rekening met je onderwerp. Bij serieuze zaken kun je het beste voor een of een twee kleuren kiezen. Bij luchtige onderwerpen en dingen die met beleving te maken hebben, zoals een dagje uit, kun je meer kleuren gebruiken. Wat ook goed werkt is om naast een of twee opvallende kleuren een paar neutrale kleuren, zoals wit, zwart, grijs en bruin, te gebruiken. Verder is het goed om te weten dat warme kleuren opwinding oproepen en koele kleuren juist kalmerend werken.
Vier populaire kleurenschema's
Binnen de kleurenleer zijn er vier populaire kleurenschema's. Deze kunnen je ook helpen bij het kiezen van kleuren. De vier belangrijkste zijn:
- monochromatisch;
- analoog;
- tradisch;
- complementair.
Monochromatische en analoge kleuren
Monochromatisch houdt in dat je allerlei tinten van een kleur gebruikt, bijvoorbeeld lichtblauw, donkerblauw, zeeblauw, turquoise, aqua, cyaan. Dit oogt chique en wordt vaak toegepast bij serieuze zaken. Animal Planet had eerder een logo dat uit meerdere tinten groen bestond. Analoog houdt in dat je een aantal kleuren kiest die dicht bij elkaar liggen in de kleurencirkel (zie foto). Een merk dat daarvoor heeft gekozen is Zwitsal (geel met oranje). Een analoog kleurenschema geeft eenheid en rust.
Tradische en complementaire kleuren
Tradisch houdt in dat je kleuren gebruikt die op 120 graden van elkaar afliggen. Een merk dat dat heeft toegepast bij zijn logo is Burger King. Complementair houdt in dat je twee kleuren neemt die tegenover elkaar in de kleurencirkel (zie foto) liggen. Wij hebben hiervoor gekozen bij onze website. Complementaire kleuren geven contrast en zijn handig als je ergens de aandacht op wilt vestigen. Vandaar dat Coolblue op de website alles dat op moet vallen oranje heeft gemaakt, terwijl de hoofdkleur blauw is.
Hulpmiddel bij het kiezen van kleuren
Heb je meer hulp nodig bij het kiezen van kleuren voor je stickers? Op de website van Nick Kolenda kun je meer meer lezen over de psychologie van kleuren. Hij heeft ook een schema gemaakt dat je kan helpen kleuren te kiezen. Een Nederlandse vertaling van het artikel kun je vinden op www.unravelbehavior.com.
Kleuren in je drukbestand
Wij drukken alle stickers met de kleuren CMYK. Deze afkorting staat voor Cyaan (blauw), Magenta (rood), Yellow (geel) en Key (zwart). Met deze vier kleuren kunnen de meeste kleuren worden gemengd. Om er voor te zorgen dat je kleuren goed uitkomen, dien je deze om te zetten in CMYK. In het blog Wat je moet weten over kleuren vind je daar meer informatie over.Wil je stickers bestellen? Vul het bestelformulier in. Wil je het blog van vorige week nog eens rustig nalezen? Ga naar Ga je stickers ontwerpen? Houd rekening met je kleuren.
©Foto: Pixabay.com
Gebruikte bron: o.a. The Psychology of Color.
|
|
|
|
|
|